Contentmarketing... De term vliegt je links en rechts om de oren. Moet jij hier ook iets mee? Ik ben ervan overtuigd dat het slim is om te doen. Of je nu een coach, advocaat of glazenwasser bent. Of je nu schoenen verkoopt of huizen.
Met jouw verhalen kun je je juist onderscheiden van de rest!

 



Maar wat is het nou eigenlijk; contentmarketing?


Goeie vraag! Contentmarketing is een vorm van marketing, waarbij je met jouw content een duidelijke doelgroep probeert te raken. Het doel is natuurlijk van deze potentiële klanten échte klanten te maken. Trouwe klanten zelfs, die ambassadeur worden van jouw product of merk. Als jij structureel aan de slag gaat met contentmarketing, dan zit er een plan achter. Je hebt goed voor ogen wie deze potentiële klanten zijn. Je weet welke vragen of problemen zij hebben. En je weet via welke kanalen je deze doelgroep op welk moment bereikt. En precies op het juiste moment bied jij jouw gerichte content aan!

Eerlijk is eerlijk: voor goede resultaten heb je geduld nodig. En tijd. Maar met een plan en doorzettingsvermogen gaat het je gegarandeerd wat opleveren!




Vormen content

 

Iedereen is aan het bloggen, dus dat moet ik ook doen! 

Heel begrijpelijk dat je meteen in de uitvoering schiet. Geen man overboord maar het levert je meer op als je even goed nadenkt over jouw contentstrategie. Wanneer je die strategie op orde hebt, kijk je pas naar de verschillende vormen van content. Denk bijvoorbeeld aan: 

 

  • Blogs
  • Whitepapers/ e-books
  • Checklists en stappenplannen
  • How-to content, meestal instructievideo's
  • Webinars/ opnames
  • Podcasts
  • Infographics
  • Reviews
  • Interactieve games, quizjes













Het uiteindelijk doel van de verspreiding van de content is natuurlijk dat je klant die ene dienst afneemt. Dat ene product aanschaft. Of een abonnement bij je afsluit. Jij plant je content zó in, dat je strategisch naar dat doel toewerkt. 

Waar en hoe jij je content verspreidt, hangt af van je doelgroep. Waar bevindt deze zich en waar heeft ze behoefte aan? Dit kan radio of tv zijn. Je eigen website. Social media. Maar denk ook aan offline media. Meestal een mix van al deze mogelijkheden. 







Kortom: genoeg mogelijkheden om jouw verhaal aan de man te brengen. Maar dan moet je wél eerst een goed plan hebben.